Antropark vznikl jako součást webových stránek Akademie věd ČR v Brně v roce 2005.

© Aktualizace Antropark 2013, Autor a ilustrace © Libor Balák

Kontakt - Libor Balák:    antropark@seznam.cz

 

The lord of the world (the first pictorial reconstructional project of Antropark, 1998)

Zpět na domovskou stránku Antroparku

Zpět na výběr zpráv

 

 

Zpráva  za  únor  2012

 

Ve zkratce

Únor se sice nesl v duchu zařizování, kilometrů emailové komunikace a občasného skřípění zubů a škubání vlasů, ale také milých vzpomínek na milé lidi a spousty dobře odvedené práce. V časopise „Tajemství české minulosti“ vyšel můj článek o brněnském šamanovi, našel se překladatel do anglického a francouzského jazyka, maturitní otázky Dějepis – paleolit jsou téměř hotové, úpravy stránek Antroparku se daří, novému románu z dávných dob přibývají každým dnem napínavé zápletky a starší objev flétny kultury mousterienu, který si nyní ověřuji, zatím vypadá, že je v pořádku. Na hledání sponzora sice mnoho času nezbylo, ale přípravy jsou v plném proudu. Velmi potěšující je, že o obrazy z Antroparku projevila zájem další země, tentokráte Belgie, což případného sponzora jistě bude zajímat.

 

Společenské události

V časopise „Tajemství české minulosti“ mi vyšel ,,šuplíkový“ článek o brněnském šamanovi s několika mými ilustracemi. Pravda, byl jsem mírně rozčarován ze škrtů, které se v článku musely kvůli omezenému prostoru udělat, ale člověk nemůže chtít všechno, že? Zvláště pak, aby se média přesně držela autorových slov. Někdejší původní článek byl mnohem barvitější a ještě záhadnější a někdy by zasluhoval celé znění. Téma ,,Těch náhod je na prostou statistiku přece jen podezřele mnoho!“ bylo svého času v daném článku oceněno i scénáristou, divadelním ředitelem Lubošem Balákem.

Nezřídka objevím své obrázky v populárních časopisech, jejichž autoři se ani nenamáhali optat se, zda je mohou použít nebo je to spíše věcí redakce, která prostě jen bere ,,ber, kde ber!“ Je pěkné být součástí kultury, je to pozitivní, ale ne ideální. Z. Burian takové divoké užívání obrazů toleroval. Jestliže je obraz otištěn v malé velikosti a s uvedením pramene (lepší by bylo jméno a instituce). Nicméně by sedalo logicky předpokládat, že v takovém časopise s velkým nákladem se budou třást, když se ozvu v nějaké jiné souvislosti, omluví se mi a budou se snažit všemožně mi vyhovět a vše nějak splatit (např. nějakým nabídnutým prostorem k článku), jenže opak je pravdou. Obálka i obsah takových časopisů se sice tváří seriozně a nanejvýše vědecky, ale autorská práva a obyčejná slušnost jim zřejmě nic neříkají. Přesvědčil jsem se o tom i komunikací s jedním takovým nejmenovaným plátkem. V jednom z jejich článků jsem se dočetl o novém objevu velmi starého falcovaného prkna, který mě zaujal, neb takovou informaci bych okamžitě využil pro svou práci, protože má naprosto zásadní význam při posuzování nejstarších kultur. Kontaktoval jsem tedy telefonicky i písemně autorku, která přislíbila informace, potvrzující její tvrzení. Dny a týdny však běžely a slibovaná odpověď nikde. Obrátil jsem se tedy na vedoucího redaktora onoho časopisu s dotazem, zda si ověřují informace v článcích, které pouštějí k veřejnosti a se žádostí, zda by mohl kontaktovat onu dámu se stejným požadavkem potvrzení, když se to nepodařilo mně. Výsledek byl nulový. Upřímně řečeno pan redaktor zvolil taktiku mrtvého brouka a ani se neobtěžoval mi odepsat.

A nyní raději něco pozitivnějšího 

Podobně jsem ověřoval informaci o skládaných nástrojích z doby velmi volně kolem 200 ale snad i 400 tisíc let. To se nakonec šťastně podařilo. Nebylo to jen tak, protože některé země mají takovou politiku, kdy jejich horká půda neumožňuje velké výzkumy a ověřování. Proto jakákoli informace je vzácností. Když bude čas a prostředky i tato v podstatě bombastická zjištění bych velmi rád obrazově zpracoval. Vcelku zapadají do zatím nepublikovaného souboru rekonstrukcí o zbraních a jejich technologiích.

Novinky  v Antroparku

Obrazy

Na nové obrazy do Anroparku se tento měsíc bohužel vůbec nedostalo. Ačkoli jsou mnohé před dokončením, díky komplikující se, zpožděné zakázce z jednoho muzea a o 2 měsíce zpožděné platbě z muzea jiného, nevyšetřil jsem na ně ani pár hodin.

Texty

Četba na pokračování

Práce na novém, dobrodružném románu slibně pokračuje, místo něj jsou nyní ke shlédnutí na stránkách     http://www.liborbalak.wz.cz/

v sekci autorské povídky. Každý týden přibude jedna nová.

Nové stránky

Zakázky

Projekty

Svolení

Královský belgický institut přírodních věd požádal o svolení k použití obrazu „Arktický oděv“ z období nejmladší fáze mladého paleolitu pro použití na výstavě "Pravěk - Udělej si sám".

NOVÉ VÝZKUMY

Se Slovinským národním muzeem jsem diskutoval pravost objevu kostěné flétny z období středního paleolitu kultury mousterien. Byly zde dvě teorie. Buďto byly otvory v kosti způsobeny zuby nějakého predátora (v tomto případě hyeny) nebo byly dílem lidských rukou a skutečně se jednalo o hudební nástroj. Pan doktor Peter Turk ze Slovinského národního muzea mi poslal dokumentaci a snímky předmětu ze všech stran. Otvory byly pravidelné, kruhové, proti sobě a v přesných rozestupech. Hyena však má průřez zubu oválný a stejně tak i ostatní savci. Nyní konzultuji obě možnosti s doktorkou Miriam Nývltovou Fišákovou z Akademie věd, která se zabývá zooarcheologií a paleontologií velkých savců. Rekonstrukci tohoto zajímavého nalezeného předmětu a jeho použití lze shlédnout na

http://www.youtube.com/watch?v=sHy9FOblt7Y

Kdybych byl rýpal, zeptal bych se skeptiků, kteří nepřipouští pro neandrtálce takové předměty: ,,A na co asi, pánové, měli ti lidé vrtáčky, které v těchto vrstvách nalézáte, a které jsou jinde i daleko, daleko starší než nějací nedávní neandrtálci?“ Ještě, že nejsem rýpal. A tak s úsměvem zase do práce.

 

 

The lord of the world (the first pictorial reconstructional project of Antropark, 1998)

Zpět na domovskou stránku Antroparku

Zpět na výběr zpráv

 

 

Kontakt - Libor Balák:  antropark@seznam.cz

© Aktualizace Antropark 2013, Autor a ilustrace © Libor Balák